ASAS-ASAS
SYARIE DAN KAEDAH PENETAPAN TAQWIM HIJRIAH DI MALAYSIA
Dr. Azhari bin Mohamed
‘Segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam’
Surah al-Faatihah Ayat 2
Ayat
di dalam surah pembukaan Al-Quran ini menarik perhatian manusia kepada Allah
dan segala apa jua penciptaanNya. Sebagai orang Islam, kita seharusnya merasa
terpanggil untuk menerokai alam buana ini, sekurang-kurangnya untuk menimbulkan
rasa keinsafan di atas kekerdilan kita dan sehebat-hebatnya untuk mendekatkan diri
kita kepada Allah Subhanahu wa Taala.
‘Dan di bumi itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan
Allah) bagi orang-orang yang yakin, dan (juga) pada dirimu sendiri. Maka apakah
kamu tiada memperhatikan? Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezekimu dan
terdapat (pula) apa yang dijanjikan kepadamu’
Surah adz-Dzaariyaat Ayat
20-22
Sebenarnya
minat kepada alam semesta telah lama bermula sejak wujudnya manusia diatas muka
bumi, hasil dari rasa kagum dan ingin tahu terhadap kejadian-kejadian yang
berlaku di langit dan perubahan-perubahan dalam alam. Mutakhir ini menyaksikan
minat yang tinggi didalam bidang falak. Perkembangan ini berhubung kait dengan
sains teknologi dan penerokaan angkasa lepas.
Sejajar
dengan kedatangan Islam serta pengembangan wilayah takluknya, maklumat-maklumat
berkaitan dengan perlakuan ibadat, aktiviti ekonomi dan sosial, lokasi
geografi, perhubungan dan kemasyarakatan amat diperlukan. Ini lebih-lebih lagi
dari segi penentuan hala kiblat, perhitungan waktu solat, penetapan tarikh
bulan hijri serta penyediaan pandu arah perjalanan bagi tujuan dakwah,
perdagangan, politik dan pentadbiran urusan manusia sehari-hari.
‘Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang
bagimu, agar kamu menjadikannya petunjuk dalam kegelapan di darat dan di laut.
Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) kepada
orang-orang yang mengetahui’
Surah al-An’Aam Ayat 97
2.0 Sistem Bumi-Bulan-Matahari
"Dan Dia lah yang menciptakan malam dan
siang, matahari dan bulan. Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam
garis edarnya.
-
Surah Al Anbiyaa' Ayat 33
Hubungan
di antara Ilmu Falak dan penentuan awal bulan hijrah sudah tidak asing lagi
bagi umat Islam di Malaysia. Ianya amat penting dalam membentuk Takwim Hijriah
dan seterusnya menentukan tarikh-tarikh penting di dalam Islam seperti
Ramadhan, Hari Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha. Asas astronomi bagi
Takwim Hijriah adalah berdasarkan sistem qamariyyah di mana ianya berpandukan
kepada peredaran bulan mengelilingi bumi.
Bulan
mempunyai saiz yang paling kecil berbanding dengan jasad matahari dan bumi. Ia
berbentuk bulat atau sepiar seperti bola dan jelas kelihatan pada waktu malam.
Bulan beredar mengelilingi bumi pada orbitnya yang mengakibatkan terbentuknya
bilangan bulan. Manakala bumi pula berputar di paksinya yang membentuk Gerakan
Harian (Diurnal) sambil bergerak mengelilingi matahari dan terjadinya Gerakan
tahunan (Annual).
·
Gerakan Harian (Diurnal)
Gerakan Harian ialah putaran
bumi pada paksinya dari barat ke timur. Ia mengambil masa selama 24 jam bagi
satu putaran genap. Gerakan harian ini menyebabkan terjadinya fenomena siang
dan malam. Bahagian bumi yang mengadap ke matahari akan mengalami siang
manakala bahagian yang terlindung akan mengalami malam. Tempoh waktu siang dan malam pada sesuatu
tempat adalah bergantung kepada garislintang (latitud) tempat tersebut. Bagi
tempat-tempat yang berada di kawasan Katulistiwa (latitud 0°), tempoh waktu siang dan malamnya hampir
sama. Putaran bumi juga menyebabkan
terjadinya matahari terbit dan terbenam.
·
Gerakan tahunan (Annual)
Bumi beredar mengelilingi
matahari di atas orbitnya dalam tempoh masa lebih kurang 365 hari iaitu satu
tahun. Ini dikenali sebagai Gerakan Tahunan (Annnual). Bumi beredar mengelilingi matahari pada arah berlawanan
jam dan orbitnya berbentuk eliptik (membujur). Oleh itu jarak antara bumi dan
matahari berubah-ubah semasa peredarannya. Jarak paling dekat sekali
(matahari-bumi) dikenali sebagai Perihelion
dan jarak paling jauh sekali (matahari-bumi) dipanggil Aphelion. Kesan daripada kecondongan paksi bumi terhadap satah
orbit bumi mengelilingi matahari iaitu sebanyak 66.5°
menyebabkan lahirnya empat musim iaitu musim panas , gugur, sejuk, dan bunga.
Bagi kawasan-kawasan yang berada di latitud yang tinggi iaitu samaada bahagian
atas atau bawah dari kawasan katulistiwa. Sekiranya di hemisfera utara
mengalami musim panas, maka di hemisfera selatan pula akan mengalami musim
sejuk.
·
Peredaran Bulan
‘Dan Kami telah
tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah sehingga (setelah dia sampai kemanzilah
yang terakhir) kembalilah dia sebagai bentuk tandan yang tua. Tidaklah mungkin
bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pun tidak dapat mendahului siang. Dan masing-masing beredar pada garis edarnya ’
-
Surah Yasin ayat: 39-40
Bulan
adalah satu badan cakerawala berbentuk bulat atau sepiar, beredar mengelilingi
bumi dari arah barat ke timur. Bulan mengambil masa selama 27.32 hari bagi
melengkapi satu pusingan mengelilingi bumi yang mana ianya dipanggil bulan
sideris (sidereal). Manakala tempoh
waktu yang diambil oleh
bulan untuk melengkapkan pusingan dengan bumi beserta matahari (matahari, bulan dan bumi berkedudukan di atas longitud yang sama) ialah selama 29.53059 hari dan dipanggil bulan sinodis (synodic) atau dikenali juga sebagai satu bulan ijtimak. Tempoh satu bulan ijtimak tidak sentiasa sama (29.53059 hari) di sebabkan pengaruh tarikan planet-planet di sekeliling.
bulan untuk melengkapkan pusingan dengan bumi beserta matahari (matahari, bulan dan bumi berkedudukan di atas longitud yang sama) ialah selama 29.53059 hari dan dipanggil bulan sinodis (synodic) atau dikenali juga sebagai satu bulan ijtimak. Tempoh satu bulan ijtimak tidak sentiasa sama (29.53059 hari) di sebabkan pengaruh tarikan planet-planet di sekeliling.
·
Fasa-Fasa
Bulan
"Mereka bertanya kepadamu tentang bulan
sabit. Katakanlah: 'Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan
(bagi ibadat) haji …."
- Surah Al Baqarah Ayat 189
Fasa
bulan ialah peringkat perubahan bentuk bulan yang bercahaya sepanjang
pusingannya di orbitnya mengelilingi bumi iaitu sebulan ijtimak. Oleh kerana
bumi beredar mengelilingi matahari di satah ekliptik, maka kedudukan bumi
relatif dengan kedudukan bulan dan matahari sentiasa berubah-ubah. Perubahan
ini mengakibatkan permukaan bulan yang bercahaya dilihat dari bumi dalam
keadaan yang berbeza-beza bentuk. Akibatnya terjadilah fasa-fasa bulan.
Dalam
tempoh peredaran bulan, wujud empat fasa utama bulan yang dapat dilihat dari
bumi:
*
Fasa Pertama : Ijtimak (bulan gelap) dan hilal
*
Fasa kedua : Bulan pada suku pertama
*
Fasa Ketiga : Bulan pada suku kedua (bulan purnama)
*
Fasa Keempat : Bulan pada suku ketiga
·
Ijtimak (conjunction)
Ijtimak
dikatakan berlaku apabila bumi, bulan dan matahari berada didalam longitud yang
sama, iaitu ketiga-tiga jasad tersebut berkesedudukan didalam satu garisan.
Akibat daripada penyusunan ini, bulan akan membelakangi matahari. Bayang bulan
akan terhasil dan sekiranya ia jatuh keatas permukaan bumi, maka terjadilah
gerhana matahari.
·
Bulan Baru (astronomical new moon)
Bulan
baru terhasil ketika ijtimak berlaku. Bagi kaum Cina, ia menandakan permulaan
atau hari pertama dalam bulan baru. Bulan baru mustahil untuk dilihat dari bumi
kerana kedudukannya itu tidak memungkinkan ia untuk
mamantunkan cahaya matahari. Oleh kerana itu, bulan baru tidak boleh dilihat, kecuali ketika gerhana matahari.
mamantunkan cahaya matahari. Oleh kerana itu, bulan baru tidak boleh dilihat, kecuali ketika gerhana matahari.
·
Hilal, Anak Bulan atau Bulan Sabit (moon crescent)
Selepas
sahaja ijtimak berlaku, maka bulan akan terus beredar mengelilingi bumi. Dalam
masa yang sama, bumi pula berputar pada paksinya. Oleh kerana putaran bumi
adalah lebih laju daripada peredaran bulan, maka bulan akan segera terbenam
diufuk barat pencerap. Hilal atau anak bulan atau bulan sabit hanya akan
terbentuk dan wujud selepas bulan itu keluar daripada garisan ijtimaknya dan
berada di kedudukan yang membenarkan ia memantunkan cahaya matahari kepada
pencerap di bumi. Justeru, bagi pencerap dibumi, hilal adalah kenampakan
pertama lengkuk cahaya tersebut. Bagi umat Islam, apabila hilal telah
kelihatan, ia menandakan permulaan atau hari pertama dalam bulan baru.
·
Jarak Lengkung Bulan Matahari
Jarak lengkung merupakan salah satu daripada nilai yang penting bagi
Kriteria Imkanurukyah. Ia adalah jarak sudut yang dihitung dari titik tengah
bulan hingga ke titik pertemuan antara ufuk dengan piring matahari ketika
maghrib.
·
Tinggi Hilal
Ketinggian hilal yang juga disebut sebagai altitud adalah jarak sudut
yang diukur dari ufuk hingga ke titik tengah hilal.
·
Umur Hilal
Tempoh masa diantara waktu ijtimak dengan waktu hilal terbenam
dinamakan umur hilal. Lagi lama tempoh ini, maka lagi tinggi peluang untuk
melihat hilal. Ini adalah kerana bulan telah jauh meninggalkan garisan ijtimak
tersebut. Geometri kedudukannya adalah semakin besar secara relatif kepada
matahari dan bumi. Bentuk dan ketebalan cahaya hilal bergantung keatas geometri
ini.
3.0 Takwim
"Dia lah yang menjadikan matahari
bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan Nya manzilah-manzilah
(tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan
tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu
melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran Nya) kepada
orang-orang yang mengetahui"
Surah Yunus Ayat 5-6
Takwim
atau kalendar boleh ditakrifkan sebagai satu rekod perjalanan waktu atau satu
sistem susunan masa. Taqwim membahagikan tahun menjadi bulan, bulan menjadi
minggu dan minggu menjadi hari.
Takwim
memainkan peranan yang amat penting didalam kehidupan manusia sejak berzaman
lagi.
‘Demi masa.
Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang
yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati
kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran’
Surah Al-‘Asyr
ayat 1 - 3
Ia boleh diibaratkan sebagai satu time planning mechanism yang bersifat a self correcting system dan
berkait rapat dengan aktiviti-aktiviti sosial dan keagamaan bagi membantu
manusia mentadbir kehidupan mereka seharian, termasuklah amalan-amalan
ketamadunan dan keagamaan. Justeru, manusia menggunakan Takwim bagi merancang,
mengurus, mengatur, mentadbir dan melaksanakan aktiviti-aktiviti hariannya, termasuklah
perlakuan ibadat keagamaan, perayaan, kebudayaan, pertanian dan sebagainya.
3.1 Takwim
Islam dan Kalendar Miladiah
Hubungan
di antara penentuan awal bulan hijriah dengan ilmu falak syarie sudah tidak
asing lagi bagi umat Islam. Ianya amat penting dalam membentuk Takwim dan
seterusnya untuk menentukan tarikh-tarikh penting seperti awal Ramadhan, Hari
Raya Aidil Fitri dan Hari Raya Aidil Adha. Asas astronomi bagi Takwim Islam
iaitu Takwim Hijriah adalah berdasarkan sistem qamariyyah di mana ianya
berpandukan kepada peredaran bulan mengelilingi bumi.
‘Mereka
itu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang bulan sabit katakanlah, bulan sabit
itu tanda-tanda waktu bagi orang-orang puasa, raya puasa dan waktu-waktu ibadah
dan berhaji’
Surah Al-Baqarah: 189
Menurut
ilmu astronomi, perkiraan bulan baru dikatakan bermula ketika berlakunya waktu
ijtimak, sementara menurut ilmu falak syarie, perkiraan awal bulan baru Hijriah
dikira bermula selepas peristiwa ijtimak dengan ‘terlihatnya’ hilal di ufuk
barat selepas matahari terbenam.
"Dan Kami jadikan malam
dan siang sebagai dua tanda, lalu kami hapuskan tanda malam dan kami jadikan
tanda siang itu terang, agar kamu mencari kurnia dari Tuhanmu, dan supaya kamu
mengetahui bilangan tahun-tahun dan perhitungan. Dan segala sesuatu telah kami
terangkan dengan jelas."
Surah Al Israk Ayat 12
Apabila hendak membangunkan sesebuah Takwim, ianya boleh
di asaskan sama ada kepada kedudukan bulan (seperti Takwim Hijriah) atau
matahari (Kalendar Miladiah) atau kedua-duanya sekali (Kalendar Cina dan
Hebrew).
Jadual-jadual berikut menyenaraikan ciri-ciri persamaan
dan perbezaan diantara Taqwim Islam dan Kalendar Miladiah:
Taqwim Islam
|
Kalendar Miladiah
|
Ciri-Ciri Umum
• berasas kepada peredaran bulan mengelilingi bumi
• mula diperkenalkan pada tahun 638 Miladiah oleh Saidina Umar ibn
Al-Khattab
• bersempena dengan penghijrahan Rasulullah s.a.w. dari Kota Mekah ke
Kota Madinah dalam bulan September 622M
• 1 Muharram 1H = 16 Julai 622M
•
tahun baru disambut
selepas 12 kali kenampakan hilal
|
Ciri-Ciri Umum
• berasaskan kepada peredaran bumi mengelilingi matahari
• berasal daripada Kalendar Julian (Julius Caesar) yang diperkenalkan
sejak tahun 45BC
• hanya mula digunakan secara resmi sejak Mac 1582M setelah melalui
pengubahsuaian oleh Pope Gregory XIII pada tahun 1545M
• tahun baru disambut selepas 1 peredaran bumi mengelilingi matahari
|
‘Sesungguhnya
bilangan bulan pada sisi Allah ialah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di
waktu Dia menciptakan langit dan bumi, diantaranya empat bulan haram….
Surah At-Taubah Ayat 36
‘Sesungguhnya
perbuatan mengundurkan (sesuatu bulan kehormatan dari satu bulan ke satu bulan
yang lain) adalah menambah kekufuran: kerana mereka menghalalkannya pada satu
tahun dan mengharamkannya pada tahun yang lain pula, supaya mereka dapat
menyesuaikan bilangan (bulan-bulan yang dihormati yang empat) yang telah diharamkan
oleh Allah (berperang di dalamnya), dan menjadikan yang haram itu sebagai
halal. . . .
Surah at-Taubah Ayat 37
Taqwim Islam
|
Kalendar Miladiah
|
Bulan
• 1 tahun mempunyai 12 bulan (Muharram, Safar, R’awal, R’akhir, J’awal,
J’akhir, Rejab, Syaaban, Ramadan, Syawal, Z’kaedah, dan Z’hijjah)
• bulan Ramadan penghulu bulan
• tiada ‘intercalation’ atau penambahan bilangan bulan
• awal bulan bermula keesokkan harinya dengan ‘kebolehnampakan’ hilal
pada waktu maghrib hari ke-29, sekiranya tidak ia akan bermula hari lusa
|
Bulan
• 1 tahun mempunyai 12 bulan
(Januari, Februari, Mac, April, Mei, Jun, Julai, Ogos, September,
Oktober, November dan Disember)
• tiada ‘intercalation’ atau penambahan bilangan bulan
• awal bulan baru bermula secara tetap, iaitu apabila bilangan hari
dalam bulan lepas telah cukup
|
‘Sesungguhnya kami
umat yang ummi tidak tahu menulis dan tidak tahu mengira, sebulan adalah
seperti ini dan seperti ini; yakni sekali 29 (hari) dan sekali 30 (hari)’
Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim
‘… barangsiapa diantara kamu hadir (dinegeri
tempat tinggalnya) dibulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu ….’
Surah Al-Baqarah Ayat 185
‘Berpuasalah kamu kerana melihat hilal dan
berbukalah kamu kerana melihat hilal. Bila hilal tertutup atasmu, maka
sempurnakanlah bilangan bulan Syaaban tiga puloh’
Hadis riwayat Bukhari dan
Muslim
Taqwim Islam
|
Kalendar Miladiah
|
Hari
• bermula hampir 6 jam lebih awal dari hari Miladiah
• bermula dari dan berakhir pada waktu matahari terbenam
• kitaran hari = 24 jam ± 1 minit
• Hari Jumaat penghulu hari
• malam kepunyaan hari siang esoknya (hari Khamis, malam Jumaat)
• mempunyai 354/355 (354.36 hari) didalam setahun
• bilangan hari dalam bulan tidak semestinya sama dari tahun ketahun
• 29/30 hari (29.53 hari); 1 tahun = 354/355 hari = 12 bulan (354.36
hari)
• hari kebesaran dirayakan dalam musim yang berlainan (1 pusingan=33
tahun M)
|
Hari
• bermula lewat dari hari Islam
• bermula dari dan berakhir pada waktu tengah malam
• kitaran hari = 24 jam
• Hari Ahad hari rehat
• malam kepunyaan hari siang (hari Khamis, malam Khamis)
• bilangan hari dalam bulan adalah tetap dari tahun ketahun
• penambahan 1 hari dalam bulan Februari pada tahun lompat
• mempunyai 365/366 (365.242 hari) didalam setahun
• 28/29/30/31 hari - diagih dari 365/366 hari (tahun matahari)
• tahun lompat setiap 4 tahun dan kurun lompat setiap 400 tahun
• hari-hari penting disambut didalam musim yang sama
|
"Dia lah yang menjadikan matahari
bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan Nya manzilah-manzilah
(tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan
tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu
melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran Nya) kepada
orang-orang yang mengetahui"
Surah Yunus Ayat 5
Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia (JUPEM), dibawah
pengawasan Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam Kebangsaan berperanan
menyediakan Taqwim Islam Malaysia (TIM) untuk kegunaan resmi rakyat di negara
ini. JUPEM adalah agensi yang dipertanggungjawab menyediakan data-data teknikal
dalam penyediaan Taqwim Islam Malaysia untuk Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM). Setiap tahun operasi penyediaan Takwim Islam Malaysia oleh JUPEM akan
melalui beberapa peringkat dimana setiap satunya akan disahkan oleh Jawatan
Kuasa tersebut yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pusat Islam Malaysia.
3.2 Kaitan Antara
Takwim Islam dan Kalendar Miladiah
Didalam
Al-Quran, terdapat satu surah yang memberi pertalian atau kaitan diantara tahun
Islam/Hijriah dan tahun Miladiah. Surah yang dimaksudkan itu berbunyi:
‘ Dan mereka tinggal dalam gua mereka tiga ratus tahun dan
ditambah sembilan tahun (lagi).’
Surah Al Kahfi ayat 25.
Dari ayat diatas, jelas diceritakan bahawa jumlah
bilangan tahun pemuda-pemuda Ashhabul Kahfi tidur didalam gua ialah (300 + 9 )
tahun atau 309 tahun. Bagaimanapun, oleh kerana ketika itu, kalendar Miladiah
masih belum digunakan secara meluas diseluruh dunia (lihat para 2.1), maka kita
boleh rumuskan disini
bahawa tentulah sistem tahun yang dimaksudkan didalam surah diatas adalah sistem tahun Islam (taqwim Hijriah hanya digunakan selepas 16 tahun penghijrahan Rasulullah SAW).
bahawa tentulah sistem tahun yang dimaksudkan didalam surah diatas adalah sistem tahun Islam (taqwim Hijriah hanya digunakan selepas 16 tahun penghijrahan Rasulullah SAW).
Berdasarkan hadis Nabi dan juga ayat Al-Quran (rujuk para
2.1), bilangan 309 tahun ini boleh ditukarkan kepada bilangan hari dalam sistem
tahun Islam melalui perkiraan berikut:
Bilangan
hari dalam tahun Islam
= (Bilangan hari dalam bulan Islam) x (Bilangan
bulan
dalam tahun Islam)
= ( 29.5 hari x 12 bulan )
= 354 hari
Oleh itu, secara puratanya, jumlah bilangan hari dalam
satu tahun Hijriah adalah sebanyak 354 hari. Dari jumlah ini, kita dapat
menghitung jumlah bilangan hari pemuda-pemuda Ashhabul Kahfi berada didalam
gua:
Jumlah
bilangan hari = 309 tahun x (Bilangan hari dalam tahun Hijriah)
= 309 x 354 hari
=
109,386 hari
Bilangan 109,386 ini adalah merupakan jumlah
hari dalam 309 tahun dalam sistem kalendar Islam atau Taqwim Hijriah.
Persoalannya, mengapakah ayat 25 Surah Al Kahfi menyebut ‘ … tiga ratus tahun dan ditambah sembilan tahun …’. Mengapakah tidak
disebut 309 tahun sahaja? Adakah 300 tahun itu berasaskan sistem kalendar yang
lain?
Untuk mengetahui jawapan kepada persoalan ini, kita boleh
cuba bahagikan jumlah bilangan 109,386 hari dengan 300 tahun untuk mengetahui berapakah
bilangan hari dalam setahun berdasarkan sistem tersebut.
Jumlah
bilangan hari dalam setahun
= (109,386 hari) ¸ (300 tahun)
= 364.62
» 365
hari
Angka 365 hari setahun ini sebenarnya merupakan jumlah
hari yang diambil oleh bumi untuk mengelilingi matahari (angka sebenar adalah
365.242 hari). Angka inilah yang digunakan sebagai asas kepada pembentukan
sistem kalendar matahari atau disebut kalendar Miladiah.
Oleh itu, dapatlah disimpulkan disini bahawa berdasarkan
nas-nas Al-Quran dan hadis, secara puratanya bilangan hari dalam Taqwim Hijriah
adalah 354 hari dan bilangan hari dalam Kalendar Miladiah adalah 365 hari, seterusnya
memberikan perbezaan diantara kedua-duanya sebanyak 11 hari. Dan semua
fakta-fakta saintifik ini telah pun dinyata dan diterangkan didalam Al-Quran
melalui surah Al Kahfi lebih 1400 tahun dahulu!
‘ Katakanlah: ‘Allah lebih mengetahui berapa lamanya
mereka tinggal (di gua); kepunyaanNya lah semua yang tersembunyi di langit dan
di bumi ….. ’
Surah Al Kahfi ayat 26.
Wallahualam bissawab.
3.3 Jenis-jenis Takwim
Islam
Walaupun
pada asasnya Takwim Hijrah berdasarkan kepada peredaran bulan,
tetapi secara praktikalnya ia terbahagi kepada beberapa jenis takwim, bergantung kepada tujuan pemakaian dan keadaan masa. Pelbagai peringkat takwim telah di bentuk dan digunapakai di Malaysia sehingga kini seperti:
tetapi secara praktikalnya ia terbahagi kepada beberapa jenis takwim, bergantung kepada tujuan pemakaian dan keadaan masa. Pelbagai peringkat takwim telah di bentuk dan digunapakai di Malaysia sehingga kini seperti:
·
Takwim Istilahi
Bilangan hari bagi bulan-bulan yang terdapat di dalam takwim ini
disusun berselang-seli diantara 30 dan 29 hari untuk menjadikan 354 hari
setahun.
·
Takwim Ijtimak Hakiki
Takwim yang berdasarkan kepada sistem ijtimak bumi-bulan-matahari,
di mana penentuan awal bulan Hijriah dikira berpandukan selepas berlakunya
ijtimak hakiki. Sekiranya ijtimak berlaku sebelum matahari terbenam pada hari
yang ke-29 bulan Hijriah, maka sejak terbenamnya matahari itulah dikira sebagai
awal bulan Hijriah yang baru atau dengan lain perkataan, esoknya adalah 1
haribulan. Sebaliknya jika ijtimak berlaku selepas terbenamnya matahari pada
hari tersebut, maka keesokan harinya dijadikan 30 haribulan.
·
Takwim Ijtimak Wujudul
Hilal
Takwim jenis ini juga berdasarkan sistem
ijtimak bumi-bulan-matahari. Bagaimanapun, penentuan awal bulannya bergantung
kepada samada hilal itu wujud atau tidak di atas ufuk pada saat matahari
terbenam pada hari ke-29 bulan Hijriah. Sekiranya hilal itu wujud, maka bermula
dari waktu terbenam matahari itulah bulan baru atau 1 haribulan itu dikira.
Begitulah sebaliknya dan takwim ini digunakan di Malaysia sebelum 1996 bagi
penentuan awal 10 bulan selain Ramadan dan Syawal.
·
Takwim Imkanur Rukyah
Takwim Imkanur Rukyah pula
terbentuk bila mana penentuan bagi setiap awal bulan Hijriah dibuat berdasarkan
ketetapan kriteria Imkanur Rukyah yang tertentu. Takwim ini digunakan di Malaysia bagi
kesemua bulan Hijriah sejak 1996 berdasarkan kriteria yang telah dipersetujui
dalam tahun 1991.
4.0 Kaedah Penentuan Awal Bulan
Hijrah
Di
Malaysia, penentuan awal bulan hijrah melibatkan dua kaedah iaitu:
i. Penentuan
secara falak (hisab)
ii.
Penentuan secara rukyah
(melihat)
Kedua-dua
kaedah ini berhubungkait di antara satu sama lain di dalam urusan penentuan
awal bulan hijriah di Malaysia. Setiap awal bulan ditentukan dengan terlihatnya
hilal selepas berlakunya ijtimak iaitu apabila bulan, bumi dan matahari berada
di garisan atau longitud yang sama. Bilangan hari pula dikira dari kedudukan
ini sehingga bulan kembali ke kedudukan ijtimak seterusnya iaitu selama 29.53
hari.
Menurut
astronomi moden, perkiraan bulan baru adalah bermula ketika berlakunya waktu
ijtimak, sementara menurut ilmu falak syarie, perkiraan awal
bulan baru Hijrah bermula selepas peristiwa ijtimak dan hilal dikira berada di
ufuk barat ketika matahari terbenam. Oleh itu, berlakulah perbezaan diantara
tahun Hijrah dengan tahun Miladiah sebanyak 10 atau 11 hari.
Konsep
paling asas sekali didalam penentuan awal bulan Hijriah di Malaysia adalah
mengkaji sifat bulan pada penghujung petang hari yang ke-29 bulan Hijriah,
dengan mengambilkira:
i.
Dua faktor konfigurasi bulan, iaitu:
·
Ketinggian hilal, iaitu jarak sudut dari ufuk ke pusat
bulan, dan
·
Jarak lengkung, iaitu
jarak sudut dari piring matahari ke pusat bulan.
ii.
Satu faktor kematangan bulan, iaitu:
·
Umur bulan, iaitu tempoh masa dari waktu ijtimak sehingga
bulan terbenam.
Jika sekiranya sifat bulan pada penghujung petang hari
yang ke-29 mengikut hitungan membenarkan kebolehnampakan hilal, maka tarikh
keesokkannya menjadi 1 haribulan. Jika keadaan berlaku sebaliknya, maka
keesokkannya adalah 30 haribulan. Sifat bulan ini boleh ditentukan berdasarkan
kriteria Ketetapan Imkanur Rukyah.
4.1 Kriteria Ketetapan Imkanur Rukyah
Bulan Hijrah bermula pada waktu maghrib (matahari
terbenam) hari 'terlihatnya' hilal. Kecanggihan teknologi dan perkiraan
sekarang memungkinkan kita untuk membuat perkiraan tentang kedudukan bulan
dengan tepat. Bagaimanapun, samada hilal boleh dilihat di sesuatu lokasi atau
tidak agak sukar untuk dijangkakan.
Kebolehnampakan hilal bergantung kepada beberapa faktor
seperti keadaan cuaca, ketinggian bulan ketika maghrib, jarak lengkung
bulan-matahari ketika maghrib, tempoh masa antara matahari terbenam dan bulan
terbenam, pencemaran udara, peralatan optik, pencerap dan sebagainya. Oleh itu,
kaedah ketetapan kriteria Imkanur Rukyah (kebolehnampakan hilal) yang
mengambilkira faktor-faktor tersebut digunakan bagi menentukan permulaan bulan
Hijriah. Kriteria ini boleh disesuaikan berdasarkan laporan-laporan rukyah yang
dibuat dari masa kesemasa.
Kriteria
Imkanur Rukyah mula diperkenal ketika Muktamar Hilal bagi Penentuan Permulaan
Bulan Hijriah di Istanbul pada 26-29 November 1978 dengan ketetapan:
·
Ketinggian hilal tidak kurang dari 5° ketika matahari terbenam.
·
Jarak lengkung bulan-matahari tidak kurang daripada 8° ketika matahari terbenam.
Majlis
Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam Malaysia menerima pakai Deklirasi Istanbul
1978 dengan tambahan syarat alternatif:
·
Umur bulan tidak kurang dari 8 jam ketika hilal terbenam.
Pada 1 Jun 1992, bertempat di Labuan,
Pertemuan Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama Brunei, Indonesia, Malaysia dan
Singapura (MABIMS) telah bersepakat untuk mengubahsuai Kaedah Imkanur Rukyah
yang sedia ada.
Kriteria Ketetapan Imkanur Rukyah adalah:
Sebelum matahari terbenam, ijtimak telah berlaku 29
haribulan Hijriah dan melalui perkiraan kewujudan hilal adalah positif serta
dapat memenuhi salah satu syarat-syarat berikut :
§
Di ketika matahari terbenam, ketinggian hilal
di atas ufuk tidak kurang dari 2° dan jarak
lengkung 3° atau
§
Di ketika hilal terbenam, umur hilal tidak
kurang daripada 8 jam (selepas ijtimak berlaku).
Kaedah Imkanur Rukyah ini pada mulanya diguna bagi
penentuan awal bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah sahaja manakala bulan-bulan
lain secara kaedah Wujudul Hilal. Pada tahun 1996, Jawatankuasa Teknikal
Kalendar Islam Malaysia telah menetapkan penggunaan kaedah Imkanur Rukyah untuk
semua bulan Hijriah dalam perlaksanaan Takwim Islam Malaysia. Secara ringkasnya, sejarah
evolusi kriteria tersebut adalah seperti berikut:
evolusi kriteria tersebut adalah seperti berikut:
Kriteria Imkanur
Rukyah dan Tahun
|
SIFAT BULAN |
||
Ketika Matahari terbenam
|
Ketika bulan terbenam
|
||
Ketinggian
|
Jarak Lengkung
|
Umur Bulan
|
|
KIR78
|
5°
|
8°
|
-
|
KIR84
|
5°
|
8°
|
8 jam
|
KIR91
|
2°
|
3°
|
8 jam
|
Mekanisme Penetapan Awal Bulan Hijriah di Malaysia
Jawatankuasa
Teknikal Kalendar Islam Kebangsaan telah ditubuhkan di akhir tahun 80an. Ianya
terletak di bawah Jawatankuasa Induk Penetapan Puasa dan Hari Raya yang
dikelolakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) di mana dahulunya
dikenali sebagai Bahagian Hal Ehwal Islam (BAHEIS), Jabatan Perdana Menteri.
Jawatankuasa Induk ini ditubuhkan oleh Majlis Raja-Raja melalui Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia pada 14 Disember 1989. JUPEM
merupakan salah satu anggota Ahli Jawatakuasa Teknikal Kalendar Islam
Kebangsaan. Ahli-ahli Jawatankuasa (AJK) dilantik setiap 2 tahun sekali di mana
ada yang dilantik melalui jabatan dan ada yang dilantik secara perseorangan.
Ianya adalah terdiri daripada pegawai berugama Islam dari agensi-agensi yang
teribat secara langsung di bidang ini.
Semasa Pertemuan Tidak Rasmi Menteri-Menteri Agama Negara
Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia dan Republik Singapura (MABIMS)
kali pertama yang diadakan di Bandar Seri Begawan pada tahun 1989, ketetapan
telah dibuat untuk mengadakan penyelarasan dalam penyediaan taqwim Hijrah di
kalangan negara-negara anggota.
Pada tahun 1992 bertempat di Labuan, MABIMS telah
bersepakat bahawa penentuan awal bulan Ramadhan, Syawal dan Zulhijjah di
kalangan negara-negara anggota dibuat berdasarkan rukyah dan hisab dengan
mengguna kaedah Imkanur Rukyah, manakala bulan-bulan yang lain dengan kaedah
Wujudul Hilal (secara hisab) sebelum maghrib.
Dalam tahun 1994, Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu
ke-167 telah berkenan supaya Malaysia merayakan Aidil Adha pada 10 Zulhijjah dan
tidak lagi mengikut sebagaimana ketetapan sehari selepas hari Wukuf di Padang
Arafah.
Manakala pada tahun 1996, Jawatankuasa Teknikal Kalendar
Islam telah mengesyorkan kaedah Imkanur Rukyah agar diperluaskan bagi penentuan
kesemua bulan-bulan Hijriah sebagai asas kepada Takwim Islam Malaysia. Justeru,
mulai tahun 1996, kesemua bulan-bulan Hijriah ditentukan melalui ketetapan
kriteria Imkanur-Rukyah.
4.3 Kronologi
Penetapan Awal Bulan Hijriah
Secara ringkasnya, sejarah penetapan awal bulan Hijriah
adalah seperti berikut:
1972 – 1977:
Majlis
Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam menetapkan bahawa permulaan puasa dan hari
raya puasa berdasarkan Rukyah dan hisab falak
“ Anak bulan Ramadan dan Syawal, kiranya tidak kelihatan
kerana
terlindung oleh keadaan cuaca, pada hal mengikut kiraan falak bulan itu tetap ada dan boleh nampak, maka kiraan ahli-ahli falak boleh digunakan ”
terlindung oleh keadaan cuaca, pada hal mengikut kiraan falak bulan itu tetap ada dan boleh nampak, maka kiraan ahli-ahli falak boleh digunakan ”
Majlis
Raja-Raja ke-78 dalam tahun 1967
• Hari Raya Aidil Adha adalah sehari selepas wukuf di Padang
Arafah
Bulan-bulan
selainnya, berdasarkan kepada Ijtimak Wujudul Hilal
• Bila ijtimak berlaku sebelum mh terbenam pada hari ke-29 dan
bulan wujud atas ufuk
1978:
Muktamar
Hilal bagi Penentuan Permulaan Bulan Hijriah, di Instanbul, Turki
• Bahawa asal hukum ialah rukyah, sama ada dengan mata kepala
atau dengan menggunakan alat-alat moden,
• Bahawa bagi menentukan kemungkinan penglihatan anak bulan
itu mesti memenuhi DUA syarat utama iaitu:
• Kedudukan matahari dan bulan waktu
matahari jatuh tidak kurang dari 8°, . . .
• Ketinggian anak bulan pada ketika matahari jatuh tidak
kurang dari 5°.
1978 – 1983:
Rukyah
semata-mata
1984?:
Majlis
Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia menerima pakai Deklarasi
Istanbul 1978 dengan tambahan syarat alternatif:
• Umur hilal pada ketika matahari masuk
pada hari rukyah tidak kurang dari 8 jam selepas ijtimak.
1984 – sekarang:
Rukyah
dan hisab falak
• Pada 4 November 1991, Mesyuarat
Jawatankuasa Menetapkan Awal Puasa dan Hari Raya mengubahsuai Kriteria
Imkanur-Rukyah
• Ketika
mh ghurub, ketinggian hilal >
2°, dan jarak lengkung bulan-mh > 3°
atau
• Ketika
hilal terbenam, umurnya >
8 jam
bagi penentuan 2 bulan utama (Ramadan
& Syawal) dan kaedah Wujudul Hilal bagi bulan-bulan lain
• Pada 1 Jun 1992, Pertemuan Tidak Resmi
MABIMS di Labuan bersepakat untuk menerimapakai kriteria tersebut
• Pada
16 Jun 1994, Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu ke-167 bersetuju agar penentuan
Hari Raya Aidil Adha (sehari selepas wukuf di Padang Arafah) dipinda kepada
penentuan berdasarkan Ktiteria Imkanur-Rukyah, iaitu pada 10 Zulhijjah
• Sejak
1996, Mesyuarat JK Teknikal Kalendar Islam menetapkan penggunaan kaedah
Imakanur-Rukyah bagi semua bulan
4.4 Penyediaan Takwim Islam Malaysia oleh
JUPEM
Proses kerja dalam penyediaan Takwim Islam dengan menggunakan Buku
Japanese Ephemeris adalah seperti
berikut:
i. Data-data
mengenai ijtimak iaitu tarikh dan masa diperolehi dari jadual Phase Of The
Moon, di dalam Buku Japanese Ephemeris.
ii.
Selepas siap menyediakan
data di atas, hitungan pertama dijalankan
dengan memasukkan data-data seperti tarikh, waktu matahari dan bulan terbenam serta Sudut Istiwa (Declination), Jarak Hamal (Right Ascension) dan paralak (parallax) matahari dan bulan.
dengan memasukkan data-data seperti tarikh, waktu matahari dan bulan terbenam serta Sudut Istiwa (Declination), Jarak Hamal (Right Ascension) dan paralak (parallax) matahari dan bulan.
iii.
Selepas hitungan pertama
siap dijalankan, hitungan kedua dilakukan dengan menggunakan program Rukyah
93.bagi mendapat nilai-nilai seperti waktu matahari dan bulan terbenam, altitud
matahari dan bulan, azimut matahari dan bulan serta jarak lengkung antara pusat
bulan dan matahari (elonggation).
iv.
Hitungan dan rumusan
seterusnya dibuat secara manual untuk menentukan kedudukan hilal dan matahari
bagi stesen kajian iaitu stesen paling timur dan paling barat Malaysia (Tg.
Atiam, Sabah dan Tg. Chinchin, Kedah).
v.
Apabila selesai semua
hitungan, hasilnya disemak dan Kriteria Imkanur Rukyah digunapakai. Sekiranya
hasil (pada hari 29 setiap bulan Hijriah) memenuhi syarat Imkanur Rukyah, maka
keesokan harinya adalah awal bulan baru. Sebaliknya jika ia tidak memenuhi
syarat Imkanur Rukyah, maka bulan itu akan menjadi 30 hari.
vi.
Kalendar disediakan
apabila selesai semakan dilakukan bagi tahun yang diperlukan.
vii.
Hasil kerja ini
kemudiannya dibawa ke mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam bertempat
di JAKIM, Pusat Islam Malaysia
untuk semakan, perbandingan dan pengesahan.
viii.
Apabila keputusan atau
katasetuju mutakhir diperolehi dari mesyuarat tersebut, edaran Kalendar Islam
pun dibuat.
Hasil Hisab
JUPEM Bagi Permulaan Bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah 1431 H (2010 M)
Berikut disertakan hasil kiraan bagi
kedudukan bulan dan matahari di lokasi paling barat Malaysia, iaitu Kampung Tanjung
Chinchin, Langkawi. di Langkawi
.
Bagaimanapun, perlu dinyatakan disini bahawa ketetapan akhir bagi tarikh mula puasa dan raya akan dibuat melalui pengisytiharan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja pada malam hari merukyah hilal melalui media eletronik dan massa.
Bagaimanapun, perlu dinyatakan disini bahawa ketetapan akhir bagi tarikh mula puasa dan raya akan dibuat melalui pengisytiharan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja pada malam hari merukyah hilal melalui media eletronik dan massa.
·
Hari
Mula Puasa Bagi Tahun 2010 M (1 Ramadan 1431 H)
·
Tarikh
29 Syaaban 1431 H = 10 Ogos 2010 M
· Ijtimak berlaku = 10 Ogos 2010 M M jam 11.08 pagi
·
Bulan
terbenam = 7.46 petang
·
Azimuth bulan ketika matahari terbenam (maghrib) = 280°
29¢ 26²
·
Matahari terbenam =
7.37 petang
·
Azimuth matahari ketika maghrib = 285° 42¢ 00²
· Ketinggian hilal atas ufuk ketika maghrib = 01° 43’
dan jarak
lengkong antara tengah hilal ke piring matahari ketika maghrib = 05° 26
· Umur hilal dari ijtimak hingga
terbenam = 08 jam 38 minit
Memandangkan hasil hisab menunjukkan
bahawa Kriteria Imkanurukyah 1991 telah di penuhi, maka,
1 Ramadan 1431 H = 11 Ogos 2010 M (Rabu)
·
Hari Raya
Aidil Fitri Bagi Tahun 2010 M (1 Syawal 1431 H)
·
Tarikh
29 Ramadan 1431 H = 8 September 2010 M
· Ijtimak berlaku = 8 September 2010 M jam 6.30 petang
· Bulan terbenam = 7.13
petang
·
Azimuth bulan ketika matahari terbenam (maghrib) = 271° 27¢ 09²
·
Matahari terbenam (maghrib) = 7.25 petang
·
Azimuth matahari ketika maghrib = 275° 45¢ 44²
· Ketinggian hilal atas ufuk ketika maghrib = -03° 20’’
dan jarak
lengkong antara tengah hilal ke piring matahari ketika maghrib = 05° 08’
· Umur hilal dari ijtimak hingga
terbenam = 00 jam 44 minit
Memandangkan hasil
hisab menunjukkan bahawa Kriteria Imkanurukyah 1991 tidak di penuhi, maka hari
berikutnya menjadi 30 Ramadan 1431H
(09 September 2010 M). Oleh itu,
(09 September 2010 M). Oleh itu,
1 Syawal 1431 H = 10 September
2010 M (Jumaat)
·
Hari Raya Aidil Adha Bagi Tahun 2010 M (10
Zulhijjah 1431 H)
·
Tarikh
29 Zulkaedah 1431 H = 6 November 2010 M
· Ijtimak berlaku = 6 November 2010 M jam 12.52 tgh
· Bulan terbenam = 7.04
petang
·
Azimuth bulan ketika matahari terbenam (maghrib) = 249° 11¢ 48²
·
Matahari terbenam (maghrib) = 7.01 petang
·
Azimuth matahari ketika maghrib = 253° 58¢ 13²
· Ketinggian hilal atas ufuk ketika maghrib = 00° 21’’
dan jarak
lengkong antara tengah hilal ke piring matahari ketika maghrib = 04°
41’
· Umur hilal dari ijtimak hingga
terbenam = 06 jam 12 minit
Memandangkan hasil hisab menunjukkan
bahawa Kriteria Imkanurukyah 1991 tidak di penuhi, maka hari berikutnya menjadi
30 Zulkaedah 1431 H
(7 November 2010 M) dan 1 Zulhijjah 1431 H adalah bersamaan dengan
8 November 2010 M. Oleh itu,
(7 November 2010 M) dan 1 Zulhijjah 1431 H adalah bersamaan dengan
8 November 2010 M. Oleh itu,
10
Zulhijjah 1431 H = 17 November 2010 M (Rabu)
5.0 Isu Penetapan Tarikh Hari Raya Aidil Adha di
Malaysia
Umum mengetahui bahawa polemik mengenai kaedah penetapan
tarikh sambutan Hari Raya Aidil Adha bukanlah sesuatu perkara yang baru. Malah,
ianya berlaku bukan sahaja di Malaysia,
bahkan juga di lain-lain Negara. Secara amnya, amalan menyambut Hari Raya Aidil
Adha terbahagi kepada dua cara.
·
Pertamanya,
ia disambut sehari selepas hari Wukuf di Padang Arafah yang ditetapkan melalui
pengisytiharan oleh pihak Arab Saudi. Dari tahun 1977 hingga 1995,
amalan ini dipraktiskan di Malaysia.
Antara pendapat yang menyokong kepada amalan ini termasuklah bahawa Hari Raya
Aidil Adha pada asasnya adalah untuk jemaah yang sedang menunaikan fardhu Haji
di Mekah dan oleh itu kita perlulah menyambut Hari Raya Aidil Adha secara
serentak bersama-sama mereka.
atau,
·
Keduanya,
ia disambut mengikut ketetapan tarikh 10 Zulhijjah yang dibuat melalui
penentuan tarikh kebolehnampakan hilal Zulhijjah. Sebenarnya di
Malaysia, praktis ini telah digunapakai sejak sekian lama sehingga tahun 1977.
Kita mengamalkannya semula dalam tahun 1995 sehingga sekarang selepas melalui
beberapa siri Muzakarah dan kajian. Ianya dibuat dengan berpegang kepada
pendapat bahawa asas penetapan tarikh Hari Raya Aidil Adha tidak seharusnya
berbeza dengan kaedah penetapan tarikh awal Ramadhan, Syawal serta bulan-bulan
Hijriah yang lain dan hendaklah dibuat menggunakan asas yang sama, iaitu rukyah
dan hisab.
o
Ibadat Haji telah difardhukan dalam tahun 6
Hijrah.
‘ Dan
berserulah kepada manusia untuk mengerjakan haji, niscaya mereka akan datang
kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari
segenap penjuru yang jauh supaya mereka menyaksikan berbagai manfaat bagi
mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan
atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa binatang ternak. Maka
makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan
orang-orang yang sengsara lagi fakir.’
Surah
Al Hajj ayat 27-28
Manakala, Hari Raya Aidil
Adha telah mula disambut dalam tahun 1 Hijrah di Madinah.
‘ Dari Anas r.a.
berkata: Setelah Rasulullah S.A.W. tiba di Madinah, di dapati bagi orang-orang
Madinah ada dua hari mereka bermain-main. Maka Rasulullah S.A.W. bertanya
Aapakah dua hari ini?, mereka menjawab Kami bermain-main pada dua hari tersebut
pada zaman Jahiliah. Sabda Rasulullah S.A.W. Bahawa sesungguhnya Allah Taala
telah menukarkan kepada kamu hari yang lebih baik daripada keduanya
iaitu Hari Adha dan hari Fitri ’
Hadis
Ibadat Haji
juga terikat dengan tempat dan masa, iaitu di Mekah dan sekitarnya. Sambutan Hari Raya Aidil Adha pula boleh
disambut pada hari-hari tertentu tetapi tidak terikat dengan tempat. Oleh
kerana tidak ada kaitan diantara ibadat Haji dengan sambutan Hari Raya Aidil
Adha, maka boleh disimpulkan bahawa penetapan tarikh rayanya tidak seharusnya
bergantung kepada pengisytiharan hari Wukuf. Dengan sebab itu, Hari Raya Aidil
Adha juga dikenali sebagai Hari Raya Korban, dan bukannya Hari Raya Haji bagi
kita di luar Mekah.
o
Hubungan
diantara pergerakan bulan dengan Taqwim Islam adalah jelas. Demikian menurut
ayat di bawah:
‘Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaranNya) kepada orang-orang yang mengetahui’
Surah Yunus ayat 5-6
Allah menjelaskan dengan lebih lanjut mengenai hilal dan
waktu berhaji:
‘Mereka itu bertanya kepadamu
(Muhammad) tentang bulan sabit katakanlah, bulan sabit itu tanda-tanda waktu
bagi orang-orang puasa, raya puasa dan waktu-waktu ibadah dan berhaji’
Surah Al-Baqarah ayat 189
Hadis Nabi juga menjelaskan tentang hari Wukuf di Padang
Arafah pada 9 Zulhijjah:
‘Bahwa Rasulullah saw menyuruh
seseorang buat menyerukan: “Haji itu ialah Arafah! Barangsiapa datang pada
malam tanggal sepuluh sebelum fajar terbit, bererti ia telah mendapatkan
Arafah”.’
Hadis riwayat
Ahmad dan Ashhabus Sunan dari Abdurrahman bin Ya’mur ( Fikih Sunnah )
o
Malaysia
berada di timur Mekah dan terpisah dengan 5 Zon Waktu. Ini bermakna bahawa
waktu di Malaysia mendahului waktu di Mekah sebanyak +5 jam. Dalam kata lain,
jam 12.00 tengahari di Mekah adalah bersamaan dengan jam 5 petang di Malaysia.
Sekiranya kita berpegang kepada kaedah penetapan Hari Raya Aidil Adha
berdasarkan kepada sehari selepas Wukuf, maka akibat daripada perbezaan zon
waktu ini, ibadat-ibadat seperti laungan takbir Raya, solat sunat Aidil Adha
serta ibadat korban yang dilakukan di Malaysia sebenarnya telah mendahului
ibadat-ibadat yang sama di Mekah.
o
Selain
daripada perbezaan Zon Waktu, Malaysia dan Mekah juga terpisah dengan jarak
sejauh 1700 km. Dalam era globalisasi dan internet seperti masakini, faktor
geografi bukanlah satu isu besar. Bagaimanapun, sekiranya kita kembali semula
kepada zaman 1,429 tahun dahulu, sementelah 200 tahun dahulu, keadaan tidak
akan memungkinkan umat Islam untuk bertukar-tukar apa jua maklumat dengan
pantas – keterbatasan teknologi, pengangkutan serta komunikasi. Oleh itu,
persoalan timbul mengenai bagaimana pengetahuan mengenai tarikh hari Wukuf
boleh disampaikan kepada semua umat Islam di segenap pelusok dunia untuk
merayakan Aidil Adha sekiranya itulah tuntutan syarak. Ini tentulah menjadi
masalah besar bagi umat Islam, malah mustahil untuk diikuti, melainkan tarikh
raya tersebut ditetapkan dengan penentuan awal bulan Zulhijjah dan seterusnya
10 Zulhijjah. Oleh sebab itu, adalah tidak menjadi keterlaluan sekiranya
dianggap bahawa kaedah penetapan Hari Raya Aidil Adha sehari selepas Wukuf bagi
umat Islam di luar Tanah Arab adalah satu ‘fatwa’ baru yang direka dan yang
tiada mempunyai apa-apa kaitan langsung dengan sunnah.
o
Perayaan
Hari Raya Aidil Adha yang ditetapkan sehari selepas hari Wukuf supaya serentak
dengan para jemaah Haji disifatkan sebagai melambangkan penyatuan Ummah.
Sekiranya pendapat ini boleh dijadikan pegangan, maka mengapa tidak diperluaskan
kepada ibadat solat untuk dilakukan secara serentak juga!
Penetapan tarikh Hari Raya Aidil Adha pada
masa kini sudah tidak menjadi isu lagi dan ianya sudah lama selesai. Perkara
ini telah pun dibincang serta dibahas dengan panjang lebar dan telah menjadi
salah satu daripada resolusi Islamic Fiqh Academy yang diadakan dari 11 hingga
16 Oktober 1986 di Jordan. Resolusi ini telah membuat ketetapan dan
memutuskan agar semua negara Islam menentukan permulaan
bulan hijriah termasuk Zulhijjah menggunakan asas yang sama bagi Aidil Fitri
dan Aidil Adha.
o
o
Pada 16
Jun 1994, Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu yang ke-167 telah bersidang dan
bersetuju, antara lainnya, agar penentuan Hari Raya Aidil Adha (sehari selepas
wukuf di Padang Arafah) dipinda kepada penentuan berdasarkan Ktiteria
Imkanur-Rukyah. Keputusan ini dicapai setelah ianya dibincang dan dibahaskan
diperingkat Jawatankuasa Penyelarasan Rukyah dan Takwim Islam Pertemuan MABIMS,
Mesyuarat Jawatankuasa Menetapkan Awal Puasa dan Hari Raya serta Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan. Oleh itu, kita perlulah mengikut ketetapan awal puasa dan raya seperti mana yang
dibuat oleh pihak pemerintah.
“ Hai orang yang beriman taatilah Allah
dan taatilah Rasulmu dan Ulil Amri di kalangan kamu ”
59 dalam Surah Al-Nisa
5.1 Kronologi Keputusan Penetapan Tarikh Hari
Raya Aidil Adha
Secara
ringkasnya, sejarah penetapan tarikh Hari Raya Aidil Adha di Malaysia adalah
seperti berikut:
Sebelum 1977:
Tarikh
Hari Raya Aidil Adha ditentukan berdasarkan rukyah hilal bulan Zulhijjah
21-22.4.1977:
Persidangan
Fatwa Majlis Kebangsaan ke-13
·
Malaysia menetapkan Hari Raya Aidil
Adha berdasarkan hari Wukuf di Arafah, selaras dengan persetujuan Mesyuarat
Majlis Raja-Raja ke-78 pada 12 Oktober 1967
1-2.7.1985:
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ke-13
• Membincangkan
cadangan supaya kaedah penetapan Hari Raya Aidil Adha ditentukan berdasarkan
rukyah hilal bulan Zulhijjah
• Bagaimanapun,
cadangan tidak diterima
14-15.3.1991:
Mesyuarat
MABIMS di Kuala Lumpur
·
Membuat keputusan bahawa
langkah-langkah pelaksanaan perlulah diambil oleh negara-negara anggota untuk
mencari kemungkinan menyelaraskan Penentuan Hari Raya Idul Adha
6-10.9.1991
:
Jawatankuasa
Penyelarasan Rukyah dan Takwim Islam Pertemuan MABIMS Pertama di Pulau Pinang
·
Bersetuju mengadakan penyelarasan
rukyah antara negara-negara anggota bagi penentuan awal Ramadhan, Syawal dan
awal Zulhijjah
4.11.1991:
Mesyuarat
Jawatankuasa Menetapkan Awal Puasa dan Hari Raya di Pusat Islam Kuala Lumpur
• Jawatankuasa
Farwa Majlis Kebangsaan hendaklah mengkaji semula kaedah penetapan 10 Zulhijjah
mengikut matlak
20.11.1991:
Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan ke-28
• Kriteria
kebolehnampakan (Imkanur Rukyah) anak bulan bagi bulan Hijrah bagi menetapkan
awal Zulhijjah perlu diseragamkan dengan criteria penetapan awal puasa dan Hari
Raya Puasa
16.6.1994:
Mesyuarat Majlis
Raja-Raja Melayu ke-167
• Bersetuju
agar penentuan Hari Raya Aidil Adha (sehari selepas wukuf di Padang Arafah)
dipinda kepada penentuan berdasarkan Ktiteria Imkanur-Rukyah
10.5.1995:
Malaysia bersama-sama dengan negara-negara
anggota MABIMS mula menyambut Hari Raya Aidil Adha berdasarkan penentuan awal
bulan Zulhijjah, iaitu pada 10 Zulhijjah
6.0 Penutup
Di dalam era teknologi dan
komunikasi yang semakin canggih, keperluan bagi umat Islam untuk merancang dan
melaksanakan segala aktiviti-aktiviti keagamaan dan sosial semakin meningkat.
Dari perlakuan ibadat-ibadat keagamaan dan kebudayaan, tugasan harian dan
prestasi pencapaian di tempat kerja, sasaran Wawasan 2020, sambutan hari-hari
perayaan, aktiviti pertanian, hari gaji sehinggalah kepada penetapan tarikh
pilihanraya, hari perkahwinan, hari perpindahan ke kediaman baru dan
sebagainya, kita tidak dapat memikirkan
kehidupan tanpa takwim. Kebergantungan manusia yang tinggi kepada Takwim tidak dapat dinafi dan dielakkan lagi.
kehidupan tanpa takwim. Kebergantungan manusia yang tinggi kepada Takwim tidak dapat dinafi dan dielakkan lagi.
Oleh itu, usaha-usaha perlulah
dilakukan untuk memertabatkan semula penggunaan Takwim Islam didalam segala
urusan kehidupan kita. Apabila usaha-usaha ini
terlaksana dan kefahaman serta keyakinan kepadanya ditingkatkan, ianya akan
menghilangkan sebarang kesangsian dan perasaan was-was didalam penggunaannya. Sekaligus, maka keseragaman di dalam sambutan
hari-hari kebesaran Islam akan tercapai.